I Kohtaaminen




Ensimmäinen kohtaaminen 5.3.2014 Valamon luostarissa
Bussissa oli tarjolla kolmioleipiä, teetä, kahvia, mehua ja keksejä.

Kahvintäyteisen aamun ja lounaan jälkeen koulutus alkoi Valamon luostarin konferenssisalissa.

Munkki Joona avasi päivän kertomalla Valamon luostarin elämästä ja päivittäisistä toimista. 11 munkin kilvoittelu Valamossa on yksinkertaista. Luostarielämä mahdollistaa hengellisiin asioihin täysipäiväisen keskittymisen ilman maallisia huolia. Toimettomana luostarissa tosin ei tarvitse olla. Munkin päivä alkaa 6 aikaan aamupalveluksella. Päivän aikana omavaraisen luostarin alueella suoritetaan monenlaisia erilaisia kuuliaisuustehtäviä. Munkki Joonan tehtäviin kuuluu muun muassa tiedottaminen ja luostarin esittely vierailijoille. Kysymystulvan jälkeen munkki Joona paljastui verkkareissa lenkkeileväksi huumorintajuiseksi hengelliseksi mieheksi.

 Päivän koulutusosuuden avasi Jaana Utti. Innostavassa esitelmässä käytiin läpi oikeanlaisen ja oikeanaikaisen asiakaspalvelun merkitys. Prosessilähtöisestä toimintamallista on siirryttävä rivakalla aikataululla asiakaslähtöiseen toimintamalliin! Rajoja tulee rikkoa ja sääntöjä venyttää. Ensimmäisenä askeleena sitouduttiin aloittamaan seuraavat työpäivät suoraan asiakkaa luona.



Jotta väsymys ei alkaisi käymään keskittymiskyvyn päälle, lähdimme happihyppelylle luostarin hautausmaalle.



Ensimmäisellä opaskierroksella joutui turvautumaan lunttilappuun
Opastus oli joko hämmentävää tai mielenkiintoista. Toivotaan jälkimmäistä
Runoilija Pentti Saarikoski lepää myös luostarin hautausmaalla


Tsasouniin ja hautoihin tutustumisen jälkeen siirryimme takaisin opiskelun pariin.


Inkeri Liimatainen Koulutuskeskus Salpauksesta kertoi oppisopimuskoulutuksen järjestelyistä
Tiukan opiskelupäivän jälkeen Valamon Trapesassa tarjottiin maukas bysanttlainen illallinen

Jaana kertoo istumajärjestyksen muodostamisesta







Luostari tuottaa omat valko- ja punaviininsä

Paavo kertoo tulevaisuuden kioskin toiminnasta




Terveellisen jälkiruoan jälkeen olikin hyvä siirtyä ansaitulle levolle.



Pääsiäisen odotuksen aikana luostarikirkossa pidetään jopa 5 tunnin palveluksia. Aamun virkut kävivät tutustumassa ortodoksiseen jumalanpalvelukseen. 6.3 palvelus kesti 2,5h. Useimmille meistä taisi kuitenkin riittää lyhyempi osuus.























Pirteää ja iloista porukkaa aloittamaan päivän koulutuksen


Pirkko valmistaa käsi- ja äänijänteitä muutosvastarinnan kukistamiseen




Vakavaan ja tärkeään asiaan ei kuitenkaan tarvitse suhtautua vakavalla naamalla.


Virtuaali-Kalle Michelsen kävi esittäytymässä itsepuolustuskoulutuksen päätteeksi.
Väliajalla tutustuimme luostarin kirkkoon


Ortodoksikirkossa on ikoni jos toinenkin




Illallisen teemana oli slaavilainen ruoka. Isä Andreas liittyi seuraamme ja jakoi viisautta ruokailijoille.










Ilta päättyi tunteikkaisiin puheisiin ja kauniiseen lauluun. Kiitos!



Kotitehtävä 1


Kirjoita kommentti alle ensimmäisestä työpäivästäsi jolloin menit suoraan asiakkaan luokse.

Kotitehtävä 2


Kirjoita kolme ohjetta asiakaslähtöisyyden kehittäjälle saamasi kirjan inspiroimana. Saat ottaa kaksi lainausta kirjasta. Älä referoi, älä arvostele. Van lyhyet napakat, inspiroivat ohjeet. Muista laittaa kirjan nimi näkyviin. Millaisessa tilanteessa olevalle ihmiselle haluaisit lainata kirjaasi?

HUOM! TEKSTIT KOMMENTTEINA "KIRJATORI"- SIVULLE!

Siirsin alta kommentteina olleet tekstit tuonne. Näin helpotamme ja selkeytämme blogin käyttöä. Kiitos!

24 kommenttia:

  1. Nyt on kaksi antoisaa opiskelupäivää takana. Vanhat aivot on laitettu narikkaan ja ollaan opeteltu ajattelemaan uudella tavalla meille liiankin tutuiksi tulleista asioista. Tsemppiä kaikille opiskelijatovereille, että uudelleen versoutuneet aivomme säilyttävät uudet synaptiset yhteydet maanataista alkaen työpaikalle palattuamme.

    VastaaPoista
  2. Tällä kertaa emme ole tulossa kirkosta tai menossa syömään. Olemme aloittaneet selvästikin opiskelun tällaisen bloggaamisen avulla, hui... Tsemppiä kaikille, ja kiitos hyvistä keskusteluista luennoilla ym.

    VastaaPoista
  3. Hei. Sivuilla käyty.Kiitos mukavasta päivästä hyvää yötä..

    VastaaPoista
  4. Innostus oli olemassa jo tänne tullessa, mutta näiden päivien aikana se on vain lisääntynyt, samalla kun mielessä on muodostunut monia ajatuksia ja ideoita tuotekehitystyöhön liittyen. On ollut ilo tutustua uusiin ihmisiin ja Valamon elämään, ruoka on ollut todella herkullista. Tällä matkalla on ilo ja kunnia saada olla mukana.

    VastaaPoista
  5. Hei. Sivuilla käyty.Kiitos mukavasta päivästä hyvää yötä..

    VastaaPoista
  6. Moi!
    Aamulla silmät sikkurassa, mutta eiköhän tämä tästä selviä.
    t. Päivi

    VastaaPoista
  7. Ajatusten virtaa ja tunnelmia. Retki on alkanut.......
    t:Tiina.L

    VastaaPoista
  8. Väsynyt ja ajatuksen virta tukossa. Eikö väsyneenä synnykin kaikkein innovatiivisimmat ideat?
    t.Kati

    VastaaPoista
  9. Hulluuta,heittäytymistä,iloa ja onnellisia kasvoja!!!! Pitäkää huoli itsestänne ja toisistanne!

    VastaaPoista
  10. Hienot päivät täällä Valamossa olleet ! Tää on tosi hyvä juttu!

    VastaaPoista
  11. Tuotekehitys on käynnistynyt ketterästi Valamossa

    VastaaPoista
  12. Mukava matka aloitettu ja avoimin mielin....

    VastaaPoista
  13. Terveiset Valamosta, seikkailu alkutaivapaleen askeleet otettu.....mukavaa kevään odostusta.

    VastaaPoista
  14. Kotona perillä. Kiitos kaikille yhteisistä päivistä!

    VastaaPoista
  15. Kotona ollaan, saunapuhtaana, takassa tuli ja pää täynnä ajatuksia. Kiitos vielä kaikille mukavista ja antoisista koulutuspäivistä. Viikonloppu menee opiskelupäivien syömisiä ja ajatuksia sulatellessa.

    VastaaPoista
  16. Kotitehtävä 1. Tänään maanantaina menin suoraan asiakkaan luokse omaan työpisteeseeni ortopediselle kuntoutusosastolle. Koulutuksen ja viikonlopun jälkeen en tiennyt osaston tilanteesta mitään, en tiennyt kuka ns. omista fysioterapia-asiakkaista on enää osastolla ja kuka on kotiutunut. Valitsin kuntoutujan, jolla ei ole enää akuuttia ortopedista ongelmaa. Kuntoutuja oli tyytyväinen aamuisesta huomiosta ja harjoittelusta, itsellekin tuli hyvä mieli. Yksi hoitaja ihmetteli aikaista osastolle tulemistani. Kuitenkin olen sitä mieltä,että minun on tärkeää olla tietoinen kuntoutujan tilasta melko tuoreen ortopedisen leikkauksen jälkeen. Kuntoutujan vointi saattaa vaihdella nopeastikin. Jatkossa aion lukea tarvittavat kertomukset tietojärjestelmästä ennen ortopedisen kuntoutujan luokse menoa kuten ennenkin. Kaikesta huolimatta mukava kokeilu,sai aikaan pientä keskustelua fysioterapiaosastolla! ...Ja sopivan kuntoutujan kohdalla saatan kokeilla uudelleen.

    VastaaPoista
  17. Tänään jatkoin Virpin jo maanantaina aloittamaa asiakaslähtöisyyden jalkauttamista työyhteisöllemme työntekijän näkökulmasta. Keskustelimme fysio-ja toimintaterapeuttien asiantuntijaroolista osastoilla sekä sen kehittämisestä vastaanottotoiminnan suuntaan.Toivoin jokaisen pohtivan mitä vastaanottotyö merkitsisi kullakin vuodeosastolla ja voisiko enemmän lähteä osaston seinien sisältä muihin tiloihin. Pyysin myös jokaista kokeilemaan "heti asiakkaan luokse" menemistä työvuoron alussa ja kokeilemaan normaalista poikkeavaa työvuoroa. Pyysin antamaan anonyymisti kokeiluista kirjallista palautetta. Tiimien kehitysiltapäivissä näihin vielä voi palata. Keskustelua herätti mahdollinen osastojen henkilökunnan eriaikainen kehittyminen joustavaan kehittämiseen. Mielestäni lääkinnällinen kuntoutus on hyvällä ketterän kehityksen tiellä !

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Tiina! Osasin odottaa tuota komenttia osastojen eriaikaisuudesta ketterän kehityksen tiellä. Osittainhan siinä on kysymys myös tiedon ja yhteisten tavoitteiden puuttumisesta, muutosvastarinnasta. Tarvitaan siis yhteisiä foorumeja osastojen kanssa keskusteluun
      asiakaslähtöisyyden yhdessä kehittämiseksi. On totta, jos asiakaslähtöisyyden strategia ei ole yhtenäinen, niin ei siinä yksi yksikkö kovin pitkälle yksin pääse kehittymään. Tänään olin seminaarissa, jossa Ari Heiskanen luennoi aiheesta 5 tapaa nujertaa johdettavien uudistusinto. Muutama poiminta sieltä:
      Ihminen on lähtökohtaisesti muutosmyönteinen. Perustellusti Heiskanen väitti, että organisaation ylin johto aiheuttaa usein organisaatiossa tilan, joka aiheuttaa muutosvastarinna Miksi ylinjohto ajautuu tähän tilsnteeseen? He ovat etäällä asiakkaista ja arkisesta aherruksesta. Johto turvautuu liian usein menneisyyden kunnioitukseen, ei luoda tänään huomista. Kehittämisen peruskysymyksenä tulee olla; miltä organisaatiomme näyttäisi, jos se perustetaisiin tänään? Tähän kysymykseen vastaamalla, voisimme taas päästä eteenpäin. Terkut kaikille Kuopiosta!

      Poista
  18. Kotitehtävä 1
    Ensimmäinen kotitehtäväni on arkipäivääni. Lähes jokaisen aamun aloitan tapaamalla osaston asiakkaan. Yleensä aamunvirkut tulevat päiväsaliin aamukahville ja samalla vaihdamme muutaman sanan. Uutta onkin ehkä se, että nyt kiinnitän asiaan erilailla huomiota. Toisaalta olen myös saanut muut huomioimaan asian merkityksen. Usein jo aamun tunnelman luominen alkaa tuosta ensimmäisestä kohtaamisesta.

    Asiakaslähtöisempien työvuorojen suunnittelu ja organisointi on kovassa vauhdissa. Olemme saaneet innostettua koko Jalkarannan sairaalan kaikki osastot mukaan muutokseen. Omalta osaltani olen pitänyt aiheesta ja ideoinnista kaksi osastokokousta ja mielestäni merkittävä asenneilmapiirin muutos on alkanut. Tästä tulee hieno matka!

    VastaaPoista
  19. Blogin hallinnoija on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  20. sunnuntai 23. maaliskuuta 2014

    Menin tänään kolmen viikon loman jälkeen
    töihin.
    Osastonhoitajamme oli jo tehnyt reunaehdot asiakaslähtöisistä työvuoroista kaikkien luettavaksi ja arviointia varten.
    Kirjoitin edelleen luettavaksi ja arvioitavaksi, alkutavoitteemme asiakasalähtöisessä työssä. Asiakkaille pitää saada uusi elämä pois vuoteesta. Suunnitelma:
    Alamme kehittää ja suunnitella voimmeko muuttaa raportointiamme, alamme päivittää asukkaiden hoitosuunnitelmia päivittäin, se on jatkossa kirjaamisemme, vain uudet akuutit asiat kirjataan hoitotyötyön kirjaamisena ja arvioinnit vaikuttavuudesta asukkaan vointiin ja toimintakykyyn. Pidämme lyhyen raportin akuuteista asioista, näin jää aikaa enemmän asukkaillemme. Tästä kysytään työntekiöiltämme ja osastonhoitajalta mielipide.
    Suunnittelemme, miten alamme toteuttaa jokapäiväisessä työssämme erityisosaamisiamme asukaslähtöisesti.
    14.4.14 alkavaan työvuorolistaan on suunniteltu jo uudenlaiset työvuorot, kukaan ei tule töihin ja lähde töistä samaan aikaan, arvioimmen vaikutusta.
    31.3.14 suunnittelu jatkuu osastokokouksessa.osastonhoitajamme antaa lisää ohjeistusta,miten kehitystyömme etenee ja voidaanko toteuttaa käytännössä.
    Osastollamme aloittaa lähihoitajaopiskelija 31.3.14 hoito- ja huolenpitojakson. Olen lähihoitajan kanssa hänen ohjaajansa. Olen kirjannut ja antanut luettavaksi, miten kohtaamme ja kohtelemme opiskelijaa: arvokkaana osaajana, hänen osaamistaan käytämme älykkäästi ja se ohjaa myös omalta osaltaan meidän asukaslähtöistä toimintaamme eteenpäin osastollamme.
    Tästä kaikesta ylläpidetään arviointikeskustelua sovittuina ajankohtina, mikä kirjataan.

    Leena Sipponen

    Siirsin tekstin etusivulta tänne. :)

    Ystävällisin terveisin,

    Mikko Toiviainen

    VastaaPoista
  21. Tänään aloitin päiväni asiakkaan luona! Olin Tiinan mukana osastolla terapoimassa! Olipas hauska kokemus. Hauskuuden aiheutti ehkä enimmäkseen se, että olin Tiinan kanssa yhdessä, ja asiakas oli leppoisa sekä yhteistyöhaluinen.

    Pirkko Heinonen

    Siirsin tämän tekstin etusivulta tänne :)

    Mikko Toiviainen

    VastaaPoista
  22. Olen toteuttanut suoraan asiakkaan luokse menemistä työssäni aina kun se vain on mahdollista. Asiakkaat joiden kanssa se onnistuu ovat kokeneet asian hyvänä. Toiminta perustuu ajanvaraukseen jolloin luonnollisesti aina tapaamisesta/käynnistä sovitaan asiakkaan ja/tai mahdollisten yhteistyökumppaneiden kanssa etukäteen. Asiakas työssäni joustavuus on yksi tärkeä elementti.

    Paavo

    VastaaPoista