Osastollamme on aloitettu kevättalvella 2014 kokeilemaan erilaisia,
asukkaiden tarpeita paremmin vastaavia työaikoja. Ajatus tähän on lähtöisin
osastonhoitajan esimiesvalmennuksen Asukastarpeen huomioiminen
työaikasuunnittelussa- työryhmästä sekä tuotekehittäjäkoulutuksen luennoilta ja
esimerkkikunnista saaduista ideoista. Työvuorot alkavat ja päättyvät
porrastetusti. Suunnittelu tapahtuu joustavasti, autonomisen
työvuorosuunnittelun keinoin. Lähtökohtana ovat kuitenkin asukkaat ja heidän
palvelun sekä hoidon tarpeensa.
Toiminnansuunnittelutaulu |
Kun työhön tullaan porrastetusti eri aikoihin, eikä perinteiseen
raportointiin käytetä aikaa, piti kehittää työväline päivän toimintojen
suunnittelun avuksi. Aamulla työhön tullessa toivottiin tietoa tiimijaosta,
saunotuksista, suihkutuksista ja erilaisista mittauksista mahdollisimman
helpolla tavalla ja nopeasti. Kokeilimme aluksi koota paperille näitä asioita,
mikä toimi myös aika hyvin. Edellisenä päivänä laadittiin seuraavan päivän
suunnitelma paperille kansliaan, josta käytiin vuorotellen katsomassa tiedot.
Mutta sitten osastolta löytyi ylimääräinen magneettitaulu, joka päätettiin
kiinnittää tätä tarkoitusta varten käytävälle. Taulusta selviää keitä on
työvuorossa, monelta työvuoroon tullaan, mihin tiimiin kuulutaan ja minkälaista
ohjelmaa on tiedossa. Tietosuojan vuoksi taulussa käytetään vain etunimiä.
Taulu on koettu hyväksi ja nopeaksi työvälineeksi päivittäisessä työssä.
Tärkeistä ja akuuteista asioista tiedotamme edelleen suullisesti, mutta
hoitotyön kirjaaminen on myös tehostunut ja tarkentunut.
Hieno kirjoitus Marianne! Juuri tällaisia kirjoituksia blogiin kaivataan. Kertokaa muutkin tänne blogiin mitä työpaikoillanne tapahtuu, jotta muut voivat saada ideoita ja innostusta toisten tekemistä muutoksista. Näin saamme synnytettyä kehittäjien verkoston Lahteen, jossa jokainen oppii toinen toiselta ja hyvät ideat jalostuvat myös muihin toimipisteisiin.
VastaaPoista